POVÍDÁNÍ ANETKY A HONZÍKA
Celoškolní dlouhodobý preventivní projekt
Hlavní cíle dlouhodobého projektu :
- Vytvářet atmosféru pohody, sounáležitosti, kamarádství, tolerance, vytvářet rovnocenné týmy ke spolupráci.
- Posilovat pozitivní vztahy mezi dětmi.
- Podporovat v dětech pocit jistoty, zázemí a vzájemné důvěry.
- Vytvářet žebříček morálních hodnot a možností, jak se samostatně rozhodovat a jak hledat pomoc.
- Motivovat děti k zdravému životnímu stylu.
- Poznávat hodnotu věcí a lidské práce.
- Posilovat sebevědomí dětí, rozvíjet dětské zájmy a talenty.
- Učit děti vyrovnávat se s obtížemi, které patří k běžnému životu.
Realizace dlouhodobého projektu :
Projekt se bude prolínat celým vzdělávacím procesem v naší MŠ.
Paní učitelky na jednotlivých třídách si samy určí, kdy do svých plánů jednotlivé části programu zařadí nebo , ve kterých činnostech budou cíle programu plněny. Do zápisu do třídní knihy označí projekt červenou tečkou.
Části programu : 1. Základními pravidly společenského chování
2. Zdravověda
3. Rodinná a sexuální výchova
4. Ochrana před nebezpečnými situacemi
1. Základními pravidly společenského chování
Seznamovat děti zábavnou formou se základními pravidly společenského chování, postupně vytvořit pravidla soužití ve třídě a respektovat je.
Základním motivem a spojovacím prvkem celého projektu je kočka Justýna, která pomocí konkrétních příkladů v příbězích vrstevníků seznamuje děti se základy etikety. Jednotlivé příběhy budou využívané jako motivace k dalším činnostem, které budou vždy zaměřeny na určitou oblast společenského chování a jednání (vhodným doplňkem knihy jsou i dvě CD, které kromě textů obsahují i pěkné písničky). Do textu je možno vstupovat a dále s ním pracovat.
Obsah témat z knihy:
1. Justýna se představuje
Seznámení dětí s knihou, úvod do tématu. Děti poznávají kočku Justýnu, vzájemně se představují. Část zaměřená na rozvoj kamarádských vztahů a uvědomění si sounáležitosti se skupinou.
2. Justýna a kouzelná slovíčka
Část zaměřená na verbální komunikaci, používání mluveného slova jako dorozumívacího prostředku jak mezi dětmi, tak s dospělými osobami. Používání slov prosím, děkuji, s dovolením apod.
3. Justýna a lež
Část zaměřená na rozvoj schopnosti rozhodnout o pravdivosti x nepravdivosti tvrzení, uvědomění si co je dobré x špatné jednání. Vede děti k dovednosti respektovat druhého a vážit si výsledků jeho práce, umět se přiznat, omluvit se za nevhodné chování.
4. Justýna a stolování
Část zaměřená na seznámení s pravidly slušného stolování nejen v restauraci, ale i doma a v mateřské škole. Vede k připomenutí a dodržování základních hygienickými zásad nejen při jídle. Blok zároveň rozvíjí rozlišování pravé a levé strany vzhledem k vlastní osobě (praktické procvičování), manipulaci s různými předměty a materiály. Zařadíme námětové hry „Na kuchaře”, „Na číšníky”, „Na hostinu”.
5. Justýna v divadle
Část zaměřená na chování ve společnosti dospělých lidí i mimo známé prostředí domova nebo mateřské školy (pozdravit při příchodu a odchodu, chovat se ohleduplně). Pokud to situace v MŠ umožňuje, je vhodné zajistit dětem profesionální divadelní představení přímo ve školce nebo vyjet s dětmi do skutečného kamenného divadla. Zařadíme námětovou hru „Na divadlo”, vytváříme vlastoručně různé druhy loutek.
6. Co nás Justýna naučila aneb Pravidla soužití v naší třídě
- dobré mezilidské vztahy
- správné a vždy zdvořilé chování
- hodnocení správnosti a nesprávnosti jednání a jejich důsledků
- úcta ke starším lidem
- používáme pouze slušná slova
Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost.
- Slabikář slušného chování,
- básničky o kamarádství
- Vše co potřebuji jsem se naučil v MŠ
- Umíme se chovat?
Pomůcky:
Kniha „Děti a slušné chování aneb vyprávění kočky Justýny” + CD s textem a písněmi, bílá plyšová kočka zabalená jako balíček pro děti, motivační dopis.
2. Zdravověda
- základní vědomosti o lidském těle
- zdravá výživa
- systematický rozvoj dovedností, které vedou k osvojení zdravého životního stylu, zdravotní prevence
- rozvoj tvořivosti, pohybu, zájmů
- vytváření žebříčků hodnot
Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost.
- různé tvořivé činnosti, hudební, výtvarné, pracovní, pohybové, konstruktivní dovednosti
- návštěva nemocnice,
- maňáskové scénky k tématu
- dotykové hry,
- říkadla, písničky
- hry na doktora, na zdravou hostinu
- didaktická hra Moje tělo
3. Rodinná a sexuální výchova.
- vztahy mezi členy rodiny, jejich úlohy v rodině, jejich důležitost
- poznávání různých sociálních rolí
- vznik života a péče o novorozence
- naše rodina, můj domov
Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost.
- puzzle chlapec, děvče, prarodiče
- péče o panenky
- říkanky a písně o rodině
- poslech příběhů o vztazích mezi členy rodiny a o dětech.
- spolupráce s rodiči (pomoc dětí v rodině)
- výroba a předávání dárků kamarádům a rodičům
- rodina a rodinné vazby
- didaktická pomůcka
4. Ochrana před nebezpečnými situacemi
- děti v dopravním provozu (znalost pravidel, správné vybavení,...)
- bezpečnost doma (kuchyň, neznámé tekutiny, koupelna,...)
- pozor na pejsky
- cizí lidé
- bezpečné koupání
- umět použít slůvko ne
- nebrat do ruky co neznám
- léky užíváme na doporučení lékaře
- předcházení projevům šikany
Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost.
- CD Kostičky,
- publikace BESIP,
- loutkové scénky o nebezpečných hrách se zápalkami, žehličkou, elektrikou.
- modelové situace „Co kdyby“
- dramatické scénky s modelovými situacemi
- maňáskové divadlo
- pexesa
- znát svoji adresu
- pohádky O Budulínkovi, O kůzlátkách, O Smolíčkovi - dramatizace
- Bezpečnost – velké obrázky - publikace Záchranný kruh
- Eko – odpady (didaktická pomůcka)
- různé pomůcky k dopravní výchově (dopravní značky, pravidla)
Projekt byl zpracovaný vedoucí učitelkou ve spolupráci ostatními pedagogickými pracovnicemi s účinnosti od 1. 10. 2017.