POVÍDÁNÍ ANETKY A HONZÍKA

Celoškolní dlouhodobý preventivní projekt

Hlavní cíle dlouhodobého projektu :

  • Vytvářet atmosféru pohody, sounáležitosti, kamarádství, tolerance, vytvářet rovnocenné týmy ke spolupráci.
  •  Posilovat pozitivní vztahy mezi dětmi.
  • Podporovat v dětech pocit jistoty, zázemí a vzájemné důvěry.
  • Vytvářet žebříček morálních hodnot a možností, jak se samostatně rozhodovat a jak hledat pomoc.
  • Motivovat děti k zdravému životnímu stylu.
  • Poznávat hodnotu věcí a lidské práce.
  • Posilovat sebevědomí dětí, rozvíjet dětské zájmy a talenty.
  • Učit děti vyrovnávat se s obtížemi, které patří k běžnému životu.

 

Realizace dlouhodobého projektu :

 

            Projekt  se bude prolínat celým vzdělávacím procesem v naší MŠ.

 Paní učitelky na jednotlivých  třídách si samy určí, kdy do svých plánů jednotlivé části programu zařadí nebo , ve  kterých  činnostech budou cíle programu plněny. Do zápisu do třídní knihy označí projekt červenou tečkou.

 

Části programu :         1. Základními pravidly společenského chování

                                       2. Zdravověda

                                       3. Rodinná a sexuální výchova

                                       4. Ochrana před nebezpečnými situacemi

 

1. Základními pravidly společenského chování

 

            Seznamovat děti zábavnou formou se základními pravidly společenského chování, postupně vytvořit pravidla soužití ve třídě a respektovat je.

Základním motivem a spojovacím prvkem celého projektu je kočka Justýna, která pomocí  konkrétních příkladů v příbězích vrstevníků seznamuje děti se základy etikety. Jednotlivé příběhy budou využívané jako motivace k dalším činnostem, které budou vždy zaměřeny na určitou oblast společenského chování a jednání (vhodným doplňkem knihy jsou i dvě CD, které kromě textů obsahují i pěkné písničky). Do textu je možno vstupovat a dále s ním pracovat.

 

Obsah témat z knihy:

 

1. Justýna  se představuje

Seznámení dětí s knihou, úvod do tématu. Děti poznávají kočku Justýnu, vzájemně se představují. Část zaměřená na rozvoj kamarádských vztahů a uvědomění si sounáležitosti se skupinou.

2. Justýna a kouzelná slovíčka

Část zaměřená na verbální komunikaci, používání mluveného slova jako dorozumívacího prostředku jak mezi dětmi, tak s dospělými osobami. Používání slov prosím, děkuji, s dovolením apod.

3. Justýna a lež

Část zaměřená na rozvoj schopnosti rozhodnout o pravdivosti x nepravdivosti tvrzení, uvědomění si co je dobré x špatné jednání. Vede děti k dovednosti respektovat druhého a vážit si výsledků jeho práce, umět se přiznat, omluvit se za nevhodné chování.

4. Justýna a stolování

Část zaměřená na seznámení s pravidly slušného stolování nejen v restauraci, ale i doma a v mateřské škole. Vede k připomenutí a dodržování základních hygienickými zásad nejen při jídle. Blok zároveň rozvíjí rozlišování pravé a levé strany vzhledem k vlastní osobě (praktické procvičování), manipulaci s různými předměty a materiály. Zařadíme námětové hry „Na kuchaře”, „Na číšníky”, „Na hostinu”.

5. Justýna v divadle

Část zaměřená na chování ve společnosti dospělých lidí i mimo známé prostředí domova nebo mateřské školy (pozdravit při příchodu a odchodu, chovat se ohleduplně). Pokud to situace v MŠ umožňuje, je vhodné zajistit dětem profesionální divadelní představení přímo ve školce nebo vyjet s dětmi do skutečného kamenného divadla. Zařadíme námětovou hru „Na divadlo”, vytváříme vlastoručně různé druhy loutek.

6. Co nás Justýna naučila aneb Pravidla soužití v naší třídě

 -        dobré mezilidské vztahy

-         správné a vždy zdvořilé chování

-         hodnocení správnosti a nesprávnosti jednání a jejich důsledků

-         úcta ke starším lidem

-         používáme pouze slušná slova

 

 Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost.

-   Slabikář slušného chování,

-   básničky o kamarádství

-   Vše co potřebuji jsem se naučil v MŠ

 -  Umíme se chovat?

 

Pomůcky:

Kniha „Děti a slušné chování aneb vyprávění kočky Justýny” + CD s textem a písněmi, bílá plyšová kočka zabalená jako balíček pro děti,  motivační dopis.

 

 2. Zdravověda

 

  -   základní vědomosti o lidském těle 

-     zdravá výživa

-     systematický rozvoj dovedností, které vedou k osvojení zdravého životního stylu,    zdravotní prevence

-      rozvoj tvořivosti, pohybu, zájmů

-      vytváření žebříčků hodnot

 

Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost.

-    různé tvořivé činnosti, hudební, výtvarné, pracovní, pohybové, konstruktivní dovednosti

-    návštěva nemocnice,

-    maňáskové scénky k tématu

-    dotykové hry,

-    říkadla, písničky

-    hry na doktora, na zdravou hostinu

-    didaktická hra Moje tělo

 

3. Rodinná a sexuální výchova.

 

-         vztahy mezi členy rodiny, jejich úlohy v rodině, jejich důležitost

-         poznávání různých sociálních rolí

-         vznik života a péče o novorozence

-         naše rodina, můj domov

 

Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost.

-         puzzle chlapec, děvče, prarodiče

-         péče o panenky

-         říkanky a písně o rodině

-         poslech příběhů o  vztazích mezi členy rodiny a o dětech.

                   -   spolupráce s rodiči (pomoc dětí v rodině)

                   -   výroba a předávání dárků kamarádům a rodičům

                   -   rodina a rodinné vazby

                   -   didaktická pomůcka

 

 4. Ochrana před nebezpečnými situacemi

 

-         děti v dopravním provozu (znalost pravidel, správné vybavení,...)

-         bezpečnost doma (kuchyň, neznámé tekutiny, koupelna,...)

-         pozor na pejsky

-         cizí lidé

-         bezpečné koupání

-          umět použít slůvko ne

-         nebrat do ruky co neznám

-         léky užíváme na doporučení lékaře

-         předcházení projevům šikany

 

 

Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost.

-    CD Kostičky,

-    publikace BESIP,

-    loutkové scénky o nebezpečných hrách se zápalkami, žehličkou, elektrikou.

-    modelové situace „Co kdyby“

 -   dramatické scénky s modelovými situacemi

  -    maňáskové divadlo

    -   pexesa

   -   znát svoji adresu

   -    pohádky O Budulínkovi, O kůzlátkách, O Smolíčkovi - dramatizace

-      Bezpečnost – velké obrázky - publikace Záchranný kruh

-     Eko – odpady (didaktická pomůcka)

-     různé pomůcky k dopravní výchově (dopravní  značky, pravidla)      

Projekt byl zpracovaný vedoucí učitelkou ve spolupráci  ostatními pedagogickými pracovnicemi s účinnosti od 1. 10. 2017.