MŠ FIT jako organizátor Sportovních her mateřských škol nejen z Bohumína

 

POHYB JE SOUČÁSTÍ ŽIVOTA...:-) Současná dětská generace trpí nedostatkem pohybu. 

    Cílem tohoto sportovního projektu je zprostředkování zážitku dětem formou pohybu. Dále rozvíjet tělesnou i psychickou zdatnost dětí, podpořit sportovního ducha a umožnit dětem i dospělým opakovaně prožívat radost ze setkání a sounáležitosti se skupinou při upevňování i navazování nových přátelství. 

    Při pohybových aktivitách a sportovních hrách si děti pěstují své sebepojetí, sebevědomí, sebedůvěru, odvahu, rozvíjí vůli, respektují pravidla, práva ostatních, prožívají a zvládají různé situace a emoce, vzájemně mezi sebou komunikují, pomáhají si, učí se hrát fér, vyhrávat i prohrávat. 

    Pohybové činnosti v dětském věku nabízí mnoho situací pro rozvoj dítěte, osobnostního i společenského charakteru a ovlivňují morální hodnoty dětí, jsou prostředkem cesty k získávání pro život potřebných kompetencí.

Hlavní sponzor této akce je město Bohumín.

 

 

POVÍDÁNÍ ANETKY A HONZÍKA

Celoškolní dlouhodobý preventivní projekt

Hlavní cíle dlouhodobého projektu:

·       Vytvářet atmosféru pohody, sounáležitosti, kamarádství, tolerance, vytvářet rovnocenné týmy ke spolupráci.

·       Posilovat pozitivní vztahy mezi dětmi.

·       Podporovat v dětech pocit jistoty, zázemí a vzájemné důvěry.

·       Vytvářet žebříček morálních hodnot a možností, jak se samostatně rozhodovat a jak hledat pomoc.

·       Motivovat děti k zdravému životnímu stylu.

·       Poznávat hodnotu věcí a lidské práce.

·       Posilovat sebevědomí dětí, rozvíjet dětské zájmy a talenty.

·       Učit děti vyrovnávat se s obtížemi, které patří k běžnému životu.

 

Realizace dlouhodobého projektu:

Projekt se bude prolínat celým vzdělávacím procesem v naší MŠ. Paní učitelky na jednotlivých třídách si samy určí, kdy do svých plánů jednotlivé části programu zařadí nebo ve kterých činnostech budou cíle programu plněny. Do zápisu do třídní knihy označí projekt červenou tečkou. 

Části programu:        1. Základní pravidla společenského chování

2. Zdravověda

3. Rodinná a sexuální výchova

4. Ochrana před nebezpečnými situacemi

1. Základní pravidla společenského chování

Seznamovat děti zábavnou formou se základními pravidly společenského chování, postupně vytvořit pravidla soužití ve třídě a respektovat je.

Základním motivem a spojovacím prvkem celého projektu je kočka Justýna, která pomocí konkrétních příkladů v příbězích vrstevníků seznamuje děti se základy etikety. Jednotlivé příběhy budou využívané jako motivace k dalším činnostem, které budou vždy zaměřeny na určitou oblast společenského chování a jednání (vhodným doplňkem knihy jsou i dvě CD, které kromě textů obsahují i pěkné písničky). Do textu je možno vstupovat a dále s ním pracovat.

Obsah témat z knihy:

1. Justýna se představuje

Seznámení dětí s knihou, úvod do tématu. Děti poznávají kočku Justýnu, vzájemně se představují. Část zaměřená na rozvoj kamarádských vztahů a uvědomění si sounáležitosti se skupinou.

2. Justýna a kouzelná slovíčka

Část zaměřená na verbální komunikaci, používání mluveného slova jako dorozumívacího prostředku jak mezi dětmi, tak s dospělými osobami. Používání slov prosím, děkuji, s dovolením apod.

3. Justýna a lež

Část zaměřená na rozvoj schopnosti rozhodnout o pravdivosti x nepravdivosti tvrzení, uvědomění si, co je dobré x špatné jednání. Vede děti k dovednosti respektovat druhého a vážit si výsledků jeho práce, umět se přiznat, omluvit se za nevhodné chování.

4. Justýna a stolování

Část zaměřená na seznámení s pravidly slušného stolování nejen v restauraci, ale i doma a v mateřské škole. Vede k připomenutí a dodržování základních hygienických zásad nejen při jídle. Blok zároveň rozvíjí rozlišování pravé a levé strany vzhledem k vlastní osobě (praktické procvičování), manipulaci s různými předměty a materiály. Zařadíme námětové hry „Na kuchaře”, „Na číšníky”, „Na hostinu”.

5. Justýna v divadle

Část zaměřená na chování ve společnosti dospělých lidí i mimo známé prostředí domova nebo mateřské školy (pozdravit při příchodu a odchodu, chovat se ohleduplně). Pokud to situace v MŠ umožňuje, je vhodné zajistit dětem profesionální divadelní představení přímo ve školce nebo vyjet s dětmi do skutečného kamenného divadla. Zařadíme námětovou hru „Na divadlo”, vytváříme vlastnoručně různé druhy loutek.

6. Co nás Justýna naučila aneb Pravidla soužití v naší třídě

-       dobré mezilidské vztahy,

-       správné a vždy zdvořilé chování,

-       hodnocení správnosti a nesprávnosti jednání a jejich důsledků,

-       úcta ke starším lidem,

-       používáme pouze slušná slova.

Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost:

-       Slabikář slušného chování.

-       Básničky o kamarádství.

-       Vše, co potřebuji jsem se naučil v MŠ.

-       Umíme se chovat?

Pomůcky:

Kniha „Děti a slušné chování aneb vyprávění kočky Justýny” + CD s textem a písněmi, bílá plyšová kočka zabalená jako balíček pro děti, motivační dopis.

2. Zdravověda

-       základní vědomosti o lidském těle, 

-       zdravá výživa,

-       systematický rozvoj dovedností, které vedou k osvojení zdravého životního stylu, 

-       zdravotní prevence,

-       rozvoj tvořivosti, pohybu, zájmů,

-       vytváření žebříčků hodnot.

Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost:

-       různé tvořivé činnosti, hudební, výtvarné, pracovní, pohybové, konstruktivní dovednosti,

-       návštěva nemocnice,

-       maňáskové scénky k tématu,

-       dotykové hry,

-       říkadla, písničky,

-       hry na doktora, na zdravou hostinu,

-       didaktická hra Moje tělo.

3. Rodinná a sexuální výchova

-       vztahy mezi členy rodiny, jejich úlohy v rodině, jejich důležitost,

-       poznávání různých sociálních rolí,

-       vznik života a péče o novorozence,

-       naše rodina, můj domov,

Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost.

-       puzzle chlapec, děvče, prarodiče,

-       péče o panenky,

-       říkanky a písně o rodině,

-       poslech příběhů o vztazích mezi členy rodiny a o dětech,

-            spolupráce s rodiči (pomoc dětí v rodině),

-            výroba a předávání dárků kamarádům a rodičům,

-            rodina a rodinné vazby,

-            didaktická pomůcka.

4. Ochrana před nebezpečnými situacemi

-       děti v dopravním provozu (znalost pravidel, správné vybavení,...),

-       bezpečnost doma (kuchyň, neznámé tekutiny, koupelna,...),

-       pozor na pejsky,

-       cizí lidé,

-       bezpečné koupání,

-       umět použít slůvko ne,

-       nebrat do ruky co neznám,

-       léky užíváme na doporučení lékaře,

-       předcházení projevům šikany.

Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost.

-       CD Kostičky,

-       Bezpečnost – velké obrázky - publikace Záchranný kruh,

-       Eko – odpady (didaktická pomůcka),

-       publikace BESIP,

-       loutkové scénky o nebezpečných hrách se zápalkami, žehličkou, elektrikou,

-       modelové situace „Co kdyby“,

-       dramatické scénky s modelovými situacemi,

-       maňáskové divadlo,

-       pexesa ,

-       znát svoji adresu,

-       pohádky O Budulínkovi, O kůzlátkách, O Smolíčkovi – dramatizace,

-       různé pomůcky k dopravní výchově (dopravní značky, pravidla).     

 

 

 

 "JÁ s TEBOU a TY se MNOU"

Mezigenerační setkávání seniorů a dětí z MŠ.

Dítě i senior získávají zkušenosti v rámci mezilidských sociálních vztahů – modelace více generační rodiny. Dítě se učí respektovat staré lidi, chovat se k nim s úctu a pokoru.

Popis projektu

Hlavní cíl

Hlavním cílem projektu je podpořit přirozené navazování mezigeneračních vztahů mezi seniorem a předškolním dítětem. Je považováno za velmi důležité, aby si dítě uvědomilo koloběh lidského života a proměny, které jsou přirozeným důsledkem stárnutí. Starý člověk má k dětem zpravidla velmi blízko a vztah „babička – dědeček a vnouče resp. dítě“ je přirozeným modelem mezigeneračních sociálních vztahů, který je potřeba volně a nenásilně formovat a vhodně posilovat. Proto se zde objevila myšlenka spolupráce s Domovem Jistoty, p.o. v Bohumíně.

Hlavní myšlenkou a přáním je, aby se staří lidé a děti spolu cítili dobře a společně strávené chvíle prožívali pozitivně, v duševní pohodě a poklidné atmosféře. Společně se setkávali, povídali a učili se aktivnímu naslouchání. Jedná se zejména o přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat a respektovat staré lidi.

Dílčí cíle projektu

-       interiorizace koloběhu života,

-       vzájemná úcta a porozumění,

-       respekt a úcta ke starému člověku,

-       adaptace na neznámé prostředí, umět se v něm orientovat,

-       rozvíjení prosociálního chování (rozvoj empatie, citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti),

-       rozvíjení vzájemné verbální i nonverbální komunikace,

-       seznámení s pravidly chování ke starému člověku,

-       vytvoření podvědomí o mezilidských morálních hodnotách.

Časový rozsah

Dle možností během 10 - ti měsíců 3 společná setkání.

 

 

Organizace

Tento projekt bude realizován za spolupráce Mateřské školy FIT a Domova JISTOTY, p.o. Průběh akcí bude probíhat na území Mateřské školy FIT, Domova Jistoty a blízkého okolí. Činnosti budou realizovány v různých formách a vhodných metodách práce, zaměřené především na spolupráci a společnou činnost.

Dílčí nabídka aktivit

Činnosti jsou zaměřené na porozumění pravidlu, vzájemné soužití a chování, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě pomoci mu. Jedná se činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí, v němž žijí staří lidé. Aktivity budou zaměřeny na realizaci společných zábav a slavností (oslavy, výročí, tradice, zvyky, besídka, zábavné dopoledne…).

Popis setkání

Prosinec -  „Zdobení perníčků"

Společně s dětmi upečeme ve školce v rámci denních aktivit perníčky, které si společně ozdobíme. Součástí návštěvy bude společné zpívání vánočních koled, přednes básní. Povídaní si o tradičních zvycích Vánoc a následná realizace vybraných zvyků (házení pantoflem, rozkrajování jablíček, řetízky z přírodnin...). Akce bude zaměřena také na aktivní naslouchání dětí starší generaci „Jaké byly Vánoce, když jsem byl/a malý/á…“

Květen -  „Den matek“

Děti zavítají do Domova JISTOTY, p.o. s básničkou a písničkou věnované všem, zejména „babičkám“. V rámci denních vycházek s dětmi nasbíráme květiny, které následně svážeme a s vyrobeným přáním doneseme jako malý dáreček.

Červen - „Babičko, dědečku zahraj si se mnou, s námi..."

Dle domluvy a možností Domova Jistoty možnost navštívit i Mateřskou školu FIT – „Hravá dopoledne“ – děti uvítají návštěvu a společné popovídání.  Senioři se mohou zapojit do pohybových aktivit - cvičení s padákem, s měkkými míčky, šátky apod. nebo klidových aktivit u stolečku – skládání puzzle, malování, prohlížení a čtení knih...

Závěr

Vzájemná setkání by měla být obohacením pro obě strany. Senioři na chvíli zapomenou na svá trápení, nemoci, bolesti a děti pochopí, že ke starým lidem se musíme chovat s úctou a respektem

 

 

"JÁ s TEBOU a TY se MNOU"

Mezigenerační setkávání seniorů a dětí z MŠ.

Dítě i senior získávají zkušenosti v rámci mezilidských sociálních vztahů – modelace více generační rodiny. Dítě se učí respektovat staré lidi, chovat se k nim s úctu a pokoru.

Popis projektu

Hlavní cíl

Hlavním cílem projektu je podpořit přirozené navazování mezigeneračních vztahů mezi seniorem a předškolním dítětem. Je považováno za velmi důležité, aby si dítě uvědomilo koloběh lidského života a proměny, které jsou přirozeným důsledkem stárnutí. Starý člověk má k dětem zpravidla velmi blízko a vztah „babička – dědeček a vnouče resp. dítě“ je přirozeným modelem mezigeneračních sociálních vztahů, který je potřeba volně a nenásilně formovat a vhodně posilovat. Proto se zde objevila myšlenka spolupráce s Domovem Jistoty, p.o. v Bohumíně.

Hlavní myšlenkou a přáním je, aby se staří lidé a děti spolu cítili dobře a společně strávené chvíle prožívali pozitivně, v duševní pohodě a poklidné atmosféře. Společně se setkávali, povídali a učili se aktivnímu naslouchání. Jedná se zejména o přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat a respektovat staré lidi.

Dílčí cíle projektu

-       interiorizace koloběhu života,

-       vzájemná úcta a porozumění,

-       respekt a úcta ke starému člověku,

-       adaptace na neznámé prostředí, umět se v něm orientovat,

-       rozvíjení prosociálního chování (rozvoj empatie, citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti),

-       rozvíjení vzájemné verbální i nonverbální komunikace,

-       seznámení s pravidly chování ke starému člověku,

-       vytvoření podvědomí o mezilidských morálních hodnotách.

Časový rozsah

Dle možností během 10 - ti měsíců 3 společná setkání.

 

 

Organizace

Tento projekt bude realizován za spolupráce Mateřské školy FIT a Domova JISTOTY, p.o. Průběh akcí bude probíhat na území Mateřské školy FIT, Domova Jistoty a blízkého okolí. Činnosti budou realizovány v různých formách a vhodných metodách práce, zaměřené především na spolupráci a společnou činnost.

Dílčí nabídka aktivit

Činnosti jsou zaměřené na porozumění pravidlu, vzájemné soužití a chování, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě pomoci mu. Jedná se činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí, v němž žijí staří lidé. Aktivity budou zaměřeny na realizaci společných zábav a slavností (oslavy, výročí, tradice, zvyky, besídka, zábavné dopoledne…).

Popis setkání

Prosinec -  „Zdobení perníčků"

Společně s dětmi upečeme ve školce v rámci denních aktivit perníčky, které si společně ozdobíme. Součástí návštěvy bude společné zpívání vánočních koled, přednes básní. Povídaní si o tradičních zvycích Vánoc a následná realizace vybraných zvyků (házení pantoflem, rozkrajování jablíček, řetízky z přírodnin...). Akce bude zaměřena také na aktivní naslouchání dětí starší generaci „Jaké byly Vánoce, když jsem byl/a malý/á…“

Květen -  „Den matek“

Děti zavítají do Domova JISTOTY, p.o. s básničkou a písničkou věnované všem, zejména „babičkám“. V rámci denních vycházek s dětmi nasbíráme květiny, které následně svážeme a s vyrobeným přáním doneseme jako malý dáreček.

Červen - „Babičko, dědečku zahraj si se mnou, s námi..."

Dle domluvy a možností Domova Jistoty možnost navštívit i Mateřskou školu FIT – „Hravá dopoledne“ – děti uvítají návštěvu a společné popovídání.  Senioři se mohou zapojit do pohybových aktivit - cvičení s padákem, s měkkými míčky, šátky apod. nebo klidových aktivit u stolečku – skládání puzzle, malování, prohlížení a čtení knih...

Závěr

Vzájemná setkání by měla být obohacením pro obě strany. Senioři na chvíli zapomenou na svá trápení, nemoci, bolesti a děti pochopí, že ke starým lidem se musíme chovat s úctou a respektem

 

"Babičko, dědečku zacvič si s námi..."
Podporujeme pravidelné, plánované propojování generace seniorů a dětí, na základě jejich vnitřní motivace, v místní komunitě s cílem objevování, poznávání, obohacování a vzájemné úcty.
Mezigenerační setkávání spojená S s pravidelným cvičení m dětí z MŠ FIT a seniory z Klubu seniorů Bohumín v tělocvičně ZŠ BEE
 
 
 
 
 
 
 

Práce s projektem SCIO Emušáci - Ferda a jeho mouchy na rozvoj emoční inteligence dětí

Celý projekt je zaměřený na rozvoj emoční inteligence  a jeho  průběhu se děti postupně seznamují s osmi základními emocemi pro rozvoj emoční inteligence. Projekt je pro lepší uchopení emocí dětmi rozložený,  do osmi projektů a to jeden projekt s určitou emocí v průběhu jednoho měsíce školního roku a do jedné třídy v mateřské školy, tedy v přirozeném prostředí dětí.

Kniha obsahuje celkem 16 příběhů, ke každé emoci se vážou dva z nich. Za pomoci příběhů  a plyšáka Ferdy a jeho much se děti učí rozpoznat emoce kladné a záporné, rozeznávat nálady a pracovat s nimi.  Emušákov je město, ve kterém bydlí hračky, s nimiž si už jejich majitelé přestali hrát. Emušákov vypadá podobně jako každé jiné město. Jsou v něm domy, obchody, školy či dětská hřiště. Hračky zde prožívají příběhy a situace podobné těm, které prožívají i naše děti a nad jejichž řešením je dobré se společně s nimi zamyslet. Jedním z obyvatel Emušákova je žabák Ferda, který děti provází světem emocí. Žabák Ferda je hlavním hrdinou knihy Ferda a jeho mouchy. Při všem, co dělá, ho provázejí jeho barevné kamarádky, malé mouchy, které znázorňují jeho pocity. Každá moucha (emoce) má svoji barvu a specifický výraz tváře, takže je i pro děti snadno rozpoznatelná.

Poslouchání těchto příběhů podporuje fantazii a socializaci dítěte a rozšiřuje jejich komunikační dovednosti. Celkové vyjadřování, volba vět nebo slov nechává prostor fantazii a představám. Příběhy jsou vymyšleny, ale jsou inspirovány skutečnými problémy dětí v mateřské škole. Pohádkové postavy, zvířata, rostliny blízké dětem, jim pomáhají vidět jejich skutečné problémy v jiném světle. V pohádkovém světě se problémy jeví méně závažné, dítě získá lepší náhled na řešení problémové situace. Aspekt sociálního učení stojí v těchto příbězích v popředí. Motivující příběhy, které dětskou pohádkovou formou zpracovávají konkrétní problémy dětí (strach, nepřizpůsobivost ostatním, dodržování pravidel, ochota pomoci, umění prohrávat,  agresivita).

Práce s příběhy jsou rozložené do dvou částí:

  1. Předčítání příběhů – v rámci komunikativního kruhu
  2. Po předčítání - vyslovování myšlenek, kladení otázek, práce se zpětnou vazbou, práce s textem a informacemi, popisování pocitů, zařazování různých  aktivit a činností

Časová dotace práce s knihou a následné činnosti je stanovená  přibližně na 40 minut. Projekt realizovaný v  rámci komunitního kruhu, který je jedním z nejlepších nástrojů budování vztahů, rozvoje emoční inteligence. „Vedlejším produktem“ je rozvoj slovní zásoby, dovednosti naslouchat, projevit své názory i city před ostatními. Během docházky do mateřské školy se dítě učí s ostatními vycházet, respektovat je i budovat vztahy. To vše se děje pomocí komunikace, neboť s rozvojem komunikačních dovedností se rozvíjí i sociální vztahy.

Při práci, která je zaměřena na propojení emocí a komunikace u dětí předškolního věku, volíme v jednotlivých aktivitách různé komunikační strategie.

  • Kladení otázek - krátké, srozumitelné a jednoznačné otázky, aby na ně mohly děti jednoznačně odpovědět.
  • Hledání souvislostí a vytváření vlastních představ, např. Jak se pozná jarní nálada?.
  • Vytváření dalších smyslových představ - Při pobytu venku, si povídáme, co všechno jarního můžeme vidět, cítit, osahat si. Jaké máte pocity?
  • Předvídání – odhadování dalšího vývoje - některé z dětí to bavit nemusí, je důležité mu nabídnout jinou aktivitu.
  • Usuzování – odhalování skrytých významů - popisujeme s dětmi probíhající jevy a předvídáme, co bude následovat: Vykvetla žlutá pampeliška, co se s ní bude dít dál?
  • Určování podstatných myšlenek a informací  - při četbě nebo  vyprávění příběhu se snažíme s dětmi vystihnout podstatu vyprávění, co je a není pro příběh důležité. Je důležité, že Alenka měla deštník? Ano, protože nezmokla. Je důležité, že byl deštník červený?
  • Sledování porozumění - sledujeme, jestli děti rozumí čtenému textu,  klademe cíleně otevřené otázky, provádíme s dětmi vizualizaci. Proč Alenka nezmokla? Co by se stalo, kdyby Alenka zmokla?

Komunikační strategie jsou postupy (způsoby) v komunikaci, které nás vedou k dosažení vytyčeného cíle. Výsledkem aktivit v mateřské škole jsou následně děti schopné před nástupem do školy již své emoce kontrolovat, usměrnit, ovládat, ale někdy je i skrývat a projevovat dle očekávání na základě svých předchozích zkušeností.

 

Mateřská škola FIT  je zapojena do zajímavých projektů

Zapojili jsme se do projektu Celé Česko čte dětem.

Posláním obecně prospěšné společnosti Celé Česko čte dětem je prostřednictvím společného čtení budovat pevné vazby v rodině. Pravidelné předčítání dětem má obrovský význam pro rozvoj jejich emocionálního zdraví. Předčítání rozvíjí paměť a představivost, učí myšlení. Předčítání utváří pevné pouto mezi rodičem a dítětem. My neříkáme "Jdi a čti si!", ale "Pojď, budu ti  číst".

Chceme, tak podpořit předčtenářské dovednosti dětí.  V rámci projektu Čteme dětem přichází za dětmi do mateřské školy číst 

pohádky jejich rodiče, prarodiče, sourozenci  nebo kamarádi .....

Zapojili jsme se do Projektu Babička a dědeček do školky

Projekt "Babička a dědeček do školky" spojuje tři generace – děti, rodiče a seniory. Umožňuje setkávání nejmladší a nejstarší generace a posiluje mezigenerační sdílení času, prostoru a předávání hodnot. Pravidelnými činnostmi v rámci projektu zavádíme nebo podporujeme tradiční a důležitý rituál předčítání v rodinách a přispíváme ke zvyšování čtenářské a jazykové gramotnosti dětí. Dnešní děti vyrůstají v jazykově nepodnětném prostředí. Rodiče s nimi stále méně rozmlouvají a čtou. Kontakt s živým slovem vytlačila obrazovka počítače, tabletu, mobilu či televize, jejímž nástrojem není jazyk, ale obraz. 

Projekt má svá pravidla a návaznost jednotlivých činností, a tím se odlišuje od docházení seniorů v rámci čtení dětem např. před spaním. Důležitá je návaznost, minimálně pěti po sobě jdoucích dní, čili pondělí až pátek. V praxi senior přijde v dopoledních hodinách do konktrétní třídy v MŠ, oblékne si pohádkový plášť a přečte dětem pohádku (stačí 5-10 min., lze využít knížky, které tematicky zapadají do týdenních či měsíčních plánů dané třídy). Potom si s dětmi společně povídají, malují, hrají nebo se podílejí na dalších společných činnostech. Kromě dětí a seniorů se do předčítání dětem zapojují rodiče. Děti jim nosí domů pohádky od babiček a dědečků, vytištěné na listu A5 a nalepené v pohádkových blocích (tyto pohádky jsou kratičké a nesouvisí se čtením z knížky v MŠ). Rodiče mají za domácí úkol přečíst je svým ratolestem před spaním. Tímto aktem bychom rádi motivovali rodiče k zavedení či prohloubení rodinného rituálu předčítání. Další den se ve školce senior ptá dětí, o čem "domácí" pohádka byla. Za odměnu dostávají děti veselé nálepky do pohádkového sešitu. K jednotlivým pohádkám si mohou malí posluchači malovat obrázky nebo vytvářet různé koláže. Na konci projektu (realizace záleží na školce; je možné jej dělat celý školní rok, či jen několik měsíců; buď 1 týden v měsíci nebo několik týdnů po sobě, ale minimálně 5 dní po sobě, čili 1 týden v měsíci) pak dětem zůstává jakási pohádková knížka (blok, sešit), ve které mají několik desítek krátkých pohádek i s autorskými obrázky. Ke knize se pak mohou kdykoliv vracet, ať už ve školce nebo doma s rodiči při společném čtení. 

 

uděluje OSVĚDČENÍ 

 pro MŠ FIT BOHUMÍN,

které je od 16. 11. 2016  zapojeno do mezinárodního programu MISP, pod záštitou Asociace MISA ČR.

 Program MISP byl do zařízení zaveden certifikovaným instruktorem MISP:  

Vilmou Valentovou

Zařízení se tak stává součástí mezinárodní skupiny 38 zemí celého světa, praktikující program MISP ve vzdělávacím či volnočasovém programu.

 Asociaci MISA ČR zastřešuje MISP and MISA International - www. massageinschools.com

MISP – Massage in Schools Programme

Aktivizační cvičení pro děti od 4 do 12 let

Program MISP je jednoduchým, přístupným a efektivním nástrojem ke zlepšení kvality života dětí ve školách. Jeho záměrem je dát dětem šanci zažít pečující dotek ve školách naprosto bezpečnou formou. Dá se také nazvat aktivizačním cvičením pro děti, které vede k rovnosti postojů ve třídě.

Nový koncept

Praktikování programu MISP je zcela nový koncept v dnešní moderní společnosti. I když jsou masáže staré jako lidstvo samo, teprve v minulém století byla věda schopna vysvětlit její výhody. Moderní společnost začala uznávat profesi masážních terapeutů a studie týkající se masáží se začaly objevovat všude jako nástroj pro zdraví, zvládání stresu a nastolení pohody.

Projekt MISP – aktivizační cvičení pro děti je jedinečný „masážní“ program zaměřený na dítě, kterým lze pomoci dětem po celém světě.

Program měl dosud velký úspěch jak pro děti, tak i pro jejich rodiče a učitele. A proč je to tak? Vzhledem k tomu, že lidské bytosti potřebují dotek pro svůj zdravý vývoj. 

Děti dělají jednoduchou masážní sestavu (rutinu) dle našeho programu MISP, což snižuje jejich stres, zvyšuje šanci na lepší koncentraci ve škole a lepší odpočinek doma.

Proč program MISP ve školách?

Výzkumy ukazují, že hlavními přínosy dotekového aktivizačního cvičení jsou:

1.      Děti jsou uvolněnější, dochází ke zvýšení pocitu klidu a jsou šťastnější.

2.      Mají pozitivní přístup k učení a snadněji se zapojují do procesu učení, déle se soustředí na výuku.

3.      Mají zvýšenou schopnost pracovat jak samostatně tak i ve skupinách.

4.      Zvyšuje se jejich sebevědomí a sebeúcta. Respektují více samy sebe i ostatní.

5.      Pociťují větší důvěru v rozhovoru s jinými dětmi a získávají silnější smysl pro pocit bezpečí.

6.      Dochází ke zlepšení sociálních dovedností, snadněji si získávají přátele.

7.      Dochází ke snížení agresivního chování a šikany.

8.      Získávají větší kreativitu a úspěšněji řeší problémy.

9.      Učebna je tišší.

Výhody pro fyzický rozvoj:

·         Podporuje integraci nervového systému k rozvoji dítěte.

·         Podporuje tělesný růst.

·         Podporuje mozkovou stimulaci růstu prostřednictvím dotyku.

Výhody pro emocionální vývoj:

·         Podporuje percepční zpětnou vazbu od nervových zakončení v pokožce.

·         Stimuluje uvolňování endorfinů, které podporují zdravý spánek a celkový pocit pohody.

·         Nižší výskyt psychosomatických onemocnění jako jsou bolesti hlavy a žaludeční bolesti.

Výhody pro imunitní systém:

·         Podporuje vývoj silné imunity pomocí změny v sympatickém nervovém systému, snížení negativních účinků stresu na dítě.

Program MISP řeší mnoho dalších problémů s dětmi jako je hyperaktivita, šikana, sociální vazby a další…

Co zavedení programu MISP podporuje?

·         Fyzický a emocionální rozvoj. Snižují se účinky stresu na vývoj dítěte.

·         Dochází ke zvýšení povědomí o lidském těle.

·         Tím jak dochází ke zpracování pocitu strachu a úzkosti, omezí se stres a napětí na vyvíjející se kostru a svalovou soustavu.

·         Snižuje se výskyt psychosomatických a chronických onemocnění jako jsou bolesti hlavy, svalů, nevolnost, žaludeční potíže, astma a mnohé další související vývojové problémy, hyperaktivita atd.

·         Masáž je účinná pro zlepšování funkce plic a krevního oběhu, což vede k celkovému pocitu pohody.

·         Zlepšení pozornosti dítěte, lepší zaostření, lepší soustředění, lepší paměť.

·         Rozvíjení dobrých sociálních dovedností, méně agresivity.

·         Obnovením rovnováhy dochází ke snížení stresového hormonu na lidský mozek, rozvíjejí se přirozené mechanismy k zvládání takových nástrojů jako je např. schopnost snadněji se naučit číst a rozvíjet řeč.

A jak to probíhá v praxi?

Masáž si provádí děti navzájem ve dvojicích. Děti jsou při masáži normálně oblečené. Instruktor MISP vede děti prostřednictvím jednotných tahů v masážní sestavě (rutině), které ukazuje buď na druhém učiteli, na sobě, nebo ve vzduchu (dospělý se dětí nedotýká). Jednotlivé masážní tahy se provádějí na zádech, ramenou, hlavě a pažích. Tato rutina je stejná ve všech zemích, kde MISP působí. Jakmile se děti rutinu naučí, trvá masáž přibližně 8 - 10 minut na jednom dítěti. Pak se děti vymění. Na začátku to může trvat trochu déle, ale jakmile se rutinu naučí, probíhá masáž poměrně snadno, a tak se může stát součástí jejich každodenního života.

Existují dvě velmi důležité zásady v programu MISP, které se musí dodržet:

 1. Děti musí vždy provádět masáž jen mezi sebou (tj. žádné masáže od jiných dospělých). 

2. Každé dítě vybere, zda chce masáž přijmout či ne (samozřejmě až po udělení schválení od rodičů). Před zahájením rutinní masáže se dítě, které předává masáž, musí vždy zeptat o svolení druhého dítěte. Tímto způsobem se děti učí určovat a zároveň respektovat hranice, a to jak jejich vlastní, tak i těch ostatních.

Na program MISP se vztahuje autorské právo a proto může být zaveden jen řádně vyškoleným certifikovaným instruktorem, který je zveřejněný na oficiálních stránkách Asociace MISA ČR.

  • "SE SOKOLEM DO ŽIVOTA  aneb Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky."

     
  • Projekt je inspirován především obsahem naší pravidelné činnosti v tělocvičných jednotách, jeho záměrem je prezentovat pohyb jako každodenní přirozenou potřebu dětí a zdravé řešení volnočasových aktivit. Projekt si klade za cíl vzbudit v dětech zájem o aktivní sportování, vede je k týmové spolupráci a přináší radost z plnění úkolů jak individuálních, tak skupinových.
  • V rámci projektu není naším záměrem, aby děti vzájemně soupeřili, nechceme vytvářet stresující situace pro méně zdatné děti. Naopak se zaměřujeme na respektování a rozvoj individuálních předpokladů, které jsou ve svém důsledku přínosem pro celou skupinu. Rádi bychom, aby plnění jednotlivých úkolů přinášelo dětem potěšení a radost z pohybu, naučilo je překonávat překážky a rozvíjelo jejich samostatnost při dalším zdokonalování pohybových dovedností.

    Naším cílem je zapojení co nejvíce dětí do pohybových a rozumových aktivit a při plnění úkolů ukázat pohyb jako přirozenou součást života. Za významnou motivaci také považujeme podporu k pohybovým aktivitám ze strany rodičů.

 

 

ŠACHY DO ŠKOL

V době počítačů a chytrých telefonů, které bez problémů ovládají i ti nejmenší je překvapením, že jednu z nejstarších deskových her, jakou jsou šachy, si oblíbily děti v naší mateřské škole.

Mateřská škola se zapojila do projektu Šachy do škol, který pro MŠ organizuje DDM Bohumín.

Cílem projektu není výchova šachových mistrů, ale nabídnout dětem již v raném věku možnost, aby pomocí hry všestranně rozvíjely své mentální schopnosti, které se jim budou hodit nejen během školní docházky, ale i v dalším životě.       

Do projektu jsou zařazovaní převážně předškoláci. Výuku vedou zkušení lektoři. Jednotlivé hodiny jsou pestré, vyvážené a vhodně motivované. Děti se učí formou hry, pohádek a příběhů tahat figurkami po šachovnici. Ony ty šachy s králem a královnou a rytíři na koních, takovou pohádkou vlastně jsou. Šachy mají logiku, jasná pravidla, učí děti vzájemnému respektu, učí je vyhrávat i prohrávat, učí je rozhodovat se sám za sebe, komunikovat, myslet, plánovat, .... Ale pro děti v tomto věku to je pořád především hra.

O šachách, jako učební pomůcce nemůže být pochyb. Vliv šachů na rozvoj dítěte je široká. Rozvíjí mentální schopností dětí a jejich nadání v různých oblastech. Vede děti k logickému myšlení a soustředění.

Šachy jsou vhodným doplňkem k rozvoji předmatematických představ dětí v předškolním věku a mají vliv na čtenářskou gramotnost. Mohou být vhodnou alternativou pro děti s poruchami chování. Dále mohou podpořit školní připravenost u předškolních dětí. A neposlední řádě mohou být vhodným nástrojem podpory sociální inkluze.

 

Zdravá 5 je unikátní celorepublikový vzdělávací program pro základní i mateřské školy, který je zaměřený na zdravý životní styl, především v oblasti zdravé stravy.

Lektoři Zdravé 5 seznamují žáky zábavnou a interaktivní formou se zásadami zdravého stravování. Cílem projektu je motivovat děti k automatickému přijetí zásad zdravé výživy a jejich přirozené implementaci do životního stylu.

 Zdravá 5

Program je určený pro mateřské školy a děti od 4 let. Jedná se o pohádkový příběh, pomocí kterého se děti zábavnou formu naučí základy zdravé výživy. Pásmo je protkáno interaktivními praktickými úkoly, do kterých se zapojují jako aktéři příběhu všechny děti. I ty nejmenší si otestují a obohatí své znalosti o potravinách. Příběhem provází děti chytlavé písničky a vtipný text doplňuje hravou a zábavnou atmosféru příběhu. Každá MŠ získá na konci programu plakát s výživovým talířem a obrázkem dětského těla znázorňujícím vliv určitých potravin na jednotlivé části těla.

 

Ekologická soutěž s panem Popelou

Sběr papíru

V rámci enviromentální výchovy se naše škola zapojila do „Soutěže s panem Popelou“, kterou pořádá společnost A.S.A., spol. s.r.o. Jedná se o ekologickou soutěž pro ško​​​​ly, která by měla provázet současnou mládež jak ve škole, tak i mimo ni. Výchova k ekologickému cítění má největší efekt u nejmladší generace, která potom osvojené návyky přenáší i do domácností. Cílem „Soutěže s panem Popelou“ je zavedení trvalého systému separovaného sběru papíru, případně i dalších složek odpadu, ve školách.       

MRKVIČKA – Metodika a realizace komplexní ekologické výchovy pro mateřské školy je dlouhodobým celostátním programem, se kterým jsme začali v roce 2007. Od té doby MRKVIČKA stejně jako MRKEV roste a sílí. Za tím je úsilí mnoha lidí, koordinátorů, partnerů a učitelů. Téměř 830 škol ze všech krajů České republiky si vyvěsilo ve své škole osvědčení o zapojení do této sítě. Zapojit se mohou i školská zařízení se zájmem o environmentální výchovu, mateřské kluby, centra a také 1. – 2. ročníky základních škol, DDM, SVČ, neziskové organizace i ostatní subjekty, avšak materiály se nejvíce specializují na mateřské školy.
 
MEDOVÉ SNÍDANĚ
Propagace zdravého životního stylu, správných stravovacích návyků, medu jako potraviny i medu jako léku. Medové snídaně představují dětem včely jako zajímavé živé tvory, objasňují jejich význam pro přírodu i život člověka v konsekventních skutečnostech. Nejedná se o prostou přednášku. Lektor zábavnou interaktivní formou za pomoci herních i reálných pracovních pomůcek přibližuje dětem práci včelařů i práci včel.
Původní základní témata Medových snídaní (historie včelařství, význam medu pro zdraví člověka, péče o včelstvo, ohrožení včelstev, opylování, vznik medu, praktické rady, jak postupovat při bodnutí včelou) jsou postupně obohacována a rozšiřována. V průběhu minulých ročníků tak přibyly pozoruhodnosti struktury včelstev, anatomické zvláštnosti včel, etologické zajímavosti a další. Stále většímu důrazu se těší otázky biodiverzity krajiny, podíl včel na opylování a jejich základní význam pro celý potravní řetězec, včetně produkce potravin na první pohled vzdálených, například mléka.
Od vzniku projektu v roce 2015 se do Medových snídaní organizovaných za přispění Ministerstva zemědělství zapojilo na 650 škol a školek po celé České republice. Projekt je určen pro nejvyšší ročníky mateřských škol a 1. stupeň škol základních. Medové snídaně jsou pro zapojené subjekty zdarma a jsou hrazeny z prostředků Ministerstva zemědělství.
  •