Prevence sociálně patologických jevů v mateřské škole FIT

Úvod

Se sociálně patologickými jevy, jako je týrání, zanedbávání, šikanování nebo drogy (kouření) se mohou setkávat děti již v předškolním věku. Je tedy důležité zahájit primární prevenci právě v době předškolní docházky a poskytnout dětem potřebné informace formou, která je přiměřená jejich věku.

Důležitým prvkem prevence v této oblasti je vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a pedagogickými pracovníky a mezi pedagogickými pracovníky a zákonnými zástupci dětí.

Úkolem prevence je předcházet SPJ a tímto směrem zaměřit konkrétní aktivity, minimalizovat dopad patologického chování a zamezit šíření.

Vytýčení sociálně patologických jevů

Zaměříme se na tyto sociálně patologické jevy (nejčastější v dětském okolí).

Témata prevence:

Prevence sociálně patologických jevů u dětí v působnosti naší organizace představuje aktivity v následujících oblastech prevence:

  1. Prevence šikany – posilování a rozvoj mezilidských vztahů, prevence projevu xenofobie, rasismu, antisemitismu. Intolerance.
  2. Prevence drogových závislostí, alkoholismu a kouření.
  3. Prevence sexuálního zneužívání a týrání.
  4. Prevence kriminality a delikvence.
  5. Prevence virtuálních drog – počítač, televize, video.

Cíle

Jelikož děti a jejich rodiny známe, dokážeme analyzovat, jaký patologický jev je pro dítě krizový. Máme zde děti ze sociálně slabých rodin, děti jiné národnosti. Budeme dětem pomáhat se začleněním do běžného kolektivu. Chceme jim ukázat, že mají stejné možnosti, práva, ale i povinnosti. Tím docílíme, že dítě bude schopné žít ve společnosti jemu blízkých dospělých i vrstevníků a bude s nimi umět komunikovat, bude způsobilé se učit, na své úrovni také pracovat a řešit problémy, uplatňovat se a prosazovat, ale také se požadavkům okolí přizpůsobit. Setká-li se takové dítě v budoucnu se sociálně patologickými jevy, dokáže je rozpoznat, nepodlehnout jim a věnovat se jiným, prospěšným aktivitám. Vytvoření podmínek pro smysluplné využití volného času. Chceme, aby děti měli o lidech s patologickými jevy povědomí. Dále budeme učit děti, aby s lidmi s patologickými jevy dokázaly žít, uměly jim pomoci (v míře přiměřené jejich věku). Vytvořit povědomí o situacích, kdy dítě potřebuje být rozhodné, odolné vůči stresu a náročným situacím. Naučit je, nebát se požádat o pomoc a vědět, kde jí může vyhledávat.

1. Prevence šikany - posilování a rozvoj mezilidských vztahů, prevence projevů xenofobie, rasismu, antisemitismu

Cíle:

  • předcházet šikaně – jejím projevům, stádiím a formám,
  • předcházet projevům xenofobie, rasismu a antisemitismu,
  • upevňovat obecně uznávané hodnoty a postoje společenského života,
  • pěstovat úctu k životu (stáří x mládí, fauna a flóra…),
  • posilovat a rozvíjet zdravé vrstevnické vztahy,
  • podporovat v dětech jejich přirozenou potřebu poznávat nové,
  • posilovat hodnotu vzdělání,
  • zajistit bezpečnost dětí na skrytých místech školy,
  • účinně a profesionálně postupovat při rozpoznání šikany,

 

Ukazatele úspěchu:

  • mezi dětmi nebují šikana,
  • děti mají zdravé sebevědomí a pozitivní přístup k okolí a ostatním,
  • děti se samostatně rozhodují, otevřeně říkají svůj názor, jsou tolerantní,
  • děti mají zájem a potřebu pospolitosti třídy (spol. akce, výlety atd..),
  • na půdě školy panuje důvěrná a bezpečná atmosféra,
  • děti zajímá multikulturní společnost a postoje – např.: jak se žije v Africe, Japonsku, Grónsku (rasismus, xenofobie…),
  • děti znají rizika extremistických org., ideologií, sekt…(terorismus, fašismus..),
  • děti jsou ochotny řešit své konflikty a nedorozumění dohodou a pod ped. vedením najít řešení.  

 

2. Prevence drogových závislostí, alkoholismu a kouření

Cíle:

  • předcházet užívání návykových látek včetně alkoholu a tabáku – spolupráce s rodiči (zdravé prostředí)
  • oddálit první kontakt s návykovými látkami – spolupráce s rodiči (zdravé prostředí)
  • podporovat děti v jejich nápadech, potřebách a tvořivosti
  • aktivizovat děti k pravidelným sportovním a zájmovým činnostem

 

Ukazatele úspěchu:

  • děti znají rizika užívání drog, čeho se vyvarovat (motajících se lidí, stříkaček…),
  • děti mají představu o tom co je droga - co vše je drogou, co způsobuje a proč ji lidé berou (hlavně cigarety a alkohol), závislost – zdravá x nezdravá,
  • ve škole je zdravé motivující prostředí, utvářené za pomoci dětí, vycházející z každodenních činností, jejich nápadů a potřeb,
  • děti mají zájem o pravidelné činnosti mimo školu (kroužky, sport…),
  • škola (za spoluúčasti rodičů) pořádá zábavné akce, výlety, exkurze, mimoškolní aktivity…, 
  • děti jsou informovány a vědí na koho se v případě potíží obrátit - jak se chovat.

 

3. Prevence sexuálního zneužívání a týrání - Sexuální výchova

Cíle:

  • posilovat a  upevňovat obecně uznávané hodnoty – rodina, mateřství, láska…,
  • předkládat témata „sexuální výchovy“ jako přirozenou věc – odlišnosti obou pohlaví - funkce, porod…, 
  • předcházet rizikům sexuálního zneužívání, týrání a zanedbávání – pedofilie, sex. vydírání, pornografie...,
  • podporovat zdravé sebevědomí dětí a citlivě přistupovat k jejich prvním vztahům – přátelství.

 

Ukazatele úspěchu:

  • děti lépe rozumí svým citům a tělesným odlišnostem - nestydí se za ně…,
  • děti dokážou říci NE a umějí ho i přijmout – asertivní jednání,
  • děti dokáží rozlišit pozitiva a negativa sexuálního jednání (fyzická a psychická stránka),
  • děti budují dlouhodobé vztahy postavené na partnerství a přátelství,
  • děti mají kladný postoj k obecně uznávaným hodnotám – rodina, mateřství…

 

4. Prevence kriminality, delikvence, právní odpovědnost

Cíle:

  • vysvětlit a popsat základní projevy kriminality a delikvence (krádeže, násilí, vandalismus…),
  • vysvětlit jednotlivé dílčí mechanismy a dynamiku trestných činů, přestupků (co se děje před, proč, co se děje potom, jak se cítí postižený…),
  • předkládat a vysvětlovat modelové situace na osobní hranice a vztahovat chování ve vztahu k normalitě a společenské normě,
  • podporovat a zapojovat se do projektů realizovaných jinými subjekty, 
  • zasadit se o to, aby děti znaly svá práva ve společnosti – dětská práva,
  • upevňovat základní pravidla a hodnoty společenského chování,
  • předkládat vhodný vzor společenského chování, dbát na dodržování zákona a být morální podporou.

 

Ukazatele úspěchu:

  • děti si jsou vědomi následků spáchání přestupku a trestného činu,
  • děti respektují, znají základní lidská práva a hodnoty společenského chování,
  • děti vědí na koho se obrátit v případě potíží, a to nejen na půdě školy,
  • děti mají důvěru v učitelky,

 

5. Prevence virtuálních drog - patologického hráčství a závislosti na počítačových hrách

Cíle:

  • seznámit děti se základními pojmy virtuálních drog – TV, PC, Reality show, sázení,
  • předcházet zdravotním, sociálním a psychickým poškozením v důsledku přílišného užívání vir. drog – znecitlivění, ztráta reality, snížení sebekontroly, násilí, závislost,
  • stanovit a posilovat v dětech pravidla pro užívání vir. drog,
  • podporovat počítačové hry, filmy s kladnými stránkami obsahu (postřeh, vědomosti, koordinace pohybů, soustředění…).

 

 

Ukazatele úspěchu:

  • děti znají základní pojmy, pozitiva a negativa virtuálních drog,
  • děti si jsou vědomi pravidel pro užívání vir. drog a znají následky jejich porušování,
  • děti nevyhledávají pouze hry s tématikou násilí, zabíjení a dalších kriminálních činů.    

 

Metody práce

V rámci vzdělávání jsou a budou nadále kromě tradičních metod práce využívány další metody – například besedy, diskuse, sociální hry, hraní rolí, obhajoba určitého návrhu a podobně.

 

Spolupráce s rodiči

Rodiče jsou informováni o chování svého dítěte pravidelně. Pokud dochází k nějakým patologickým jevům, je problém s rodiči řešen individuálně. Rodiče informujeme i o zlepšení chování, snaživosti atd. Někdy se na nás obracejí i samotní rodiče a prosí o radu a spolupráci v řešení. Společně pak hledáme řešení a třeba i příčiny.

 

Spolupráce s odborníky a dalšími organizacemi

  • PPP (osobní setkání v poradně, přítomnost psychologa při běžném režimu v MŠ),
  • MP Bohumín (prohlídky prostor MP, kamerový systém), ukázka práce MP (cvičení psů), přednášky, preventisté, 
  • OSPOD,
  • Spolupráce se ZŠ Beneše - metodik prevence, školní psycholog,
  • Spolupráce s dětskými lékaři.

 

Analýza současného stavu v MŠ

K posouzení problematiky primární prevence sociálně patologických jevů slouží:

  • pozorování výchovně vzdělávacího procesu ve třídách učitelkami MŠ,
  • rozhovory s dětmi a jejich zákonnými zástupci,
  • spolupráce s odborníky (dětský lékař, pracovník PPP, pracovnice OSPOD,…).

Závěr

Minimální preventivní program školy je součástí výchovy a vzdělání dětí po celou dobu docházky do mateřské školy. Účastní se ho pedagogové, děti, rodiče a odborníci. V rámci minimálního preventivního programu je nutné kombinovat poskytování informací z oblasti prevence sociálně patologických jevů s výcvikem v sociálních dovednostech a osobnostním růstem dítěte. Preferovat přístupy zaměřené do oblasti zdravého životního stylu a aktivního sociálního učení. Program musí brát zásadní zřetel na věk a osobní charakteristiky dětí, jinak bude jeho plnění formální.